/

Publicerad:

Meningsfull Litauenpraktik för VO-elever

Ett minne för livet – som också ändrade synen på deras framtida yrkesval. Så beskriver elever vid vård- och omsorgsprogrammet sin praktikresa till Litauen.

Sidra, Emelie, Tindra och Hilma har praktiserat på sjukhus, äldreboende och barnhem som den del av sin sista praktikperiod i tredje ring – och erfarenheterna delar de med sig av till andra elever som en del av sitt gymnasiearbete.

”Jag har lärt mig otroligt mycket och fått erfarenheter för livet. Men det jag mest kommer att komma ihåg var nog hur viktigt det kan vara med så enkla saker som ett leende och att hålla någons hand, säger Emelie.

VO-programmet har haft ett samarbete med organisationen SOS Vaikai i Pakruojis 10 år, och möjligheten att göra praktik är väldigt poppis. För en del av eleverna är det en viktig anledning till att de söker till programmet.

Praktikperioden är kvalitetssäkrad och motsvarar en praktikperiod i Sverige.

Eleverna får ansöka om att väljas ut till praktikutbytet, och vårdläraren Per Frössevi berättar att de elever som väljs ut ska vara goda representanter för skolan och kommunen, ha goda omdömen från tidigare praktik, funka i grupp, ha god närvaro i skolan, och i allmänhet vara ett gott föredöme – vilket de här tjejerna verkligen är.

Och även om Litauen bara är en timme med flyg över Östersjön fanns det stora skillnader i exempelvis resurser och kultur som gjort starkt intryck på eleverna.

”Jag fick en helt annan syn på hur vi har det, och känner tacksamhet för det vi har här i Sverige. Det är så mycket man tar för givet. Jag kände verkligen att vi kunde göra stor nytta med allt som vi har lärt oss och har lärt mig så mycket om hur man kan bemöta människor i sårbara situationer, säger Hilma.

"Det är ekonomiska skillnader, och också skillnader i hur man gör inom vården. Vi såg saker som kanske inte skulle förekomma här. Det är en väldigt nyttig erfarenhet att ha, hur olika förutsättningarna kan vara", säger Tindra.

Erfarenheten har gjort att eleverna funderar lite kring sina framtidsval.

Tindra berättar att hon efter praktikerfarenheten på barnhemmet verkligen funderar på att jobba med barnpsykologi i framtiden. Även Emelie är inne på samma spår. Hilma hade inriktningen klar för sig sedan innan - hon vill bli ambulanssjuksköterska - men erfarenheterna från Litauen beskriver hon som värdefulla. Sidras erfarenheter från Litauen har gjort att hon funderar på att ändra spår.

"Jag har velat bli sjuksköterska, men när jag var på sjukhuset sa de att jag skulle passa bra som läkare. Så jag funderar på det, säger hon.