/

Publicerad:

Nu kan du som privatperson få dina fakturor digitalt till Kivra

Katrineholms kommun arbetar aktivt för att minska användningen av pappersfakturor och har sedan tidigare erbjudit autogiro och e-faktura. Nu är det också möjligt att ta emot och betala dina fakturor via Kivra, som är en digital brevlåda.

Vad händer nu?

Du som är ansluten till Kivra och som tidigare har fått pappersfaktura kommer nu i stället att få dina fakturor dit. Du som inte är ansluten till Kivra kommer att få dina pappersfakturor precis som vanligt.

Obs! Många har anslutit sig till en digital brevlåda när de har registrerat sig för covidbevis utan att vara medvetna om det. Om du har hämtat ditt covidbevis via Kivra kommer även dina fakturor skickas dit nu.

Hur anmäler jag mig till Kivra?

Du anmäler dig på Kivras hemsida www.kivra.se Länk till annan webbplats.. För att skaffa en digital brevlåda måste du ha en e-legitimation och en e-postadress.

Hur vet jag att jag fått en faktura?

Du kommer att få en avisering via e-post eller en notis på din mobil varje gång det kommer ny post till din digitala brevlåda.

Jag är ansluten till Kivra men vill fortsätta få pappersfakturor från kommunen. Hur gör jag då?

Om du är registrerad hos Kivra men vill fortsätta få dina fakturor i pappersformat från kommunen, behöver du avregistrera Katrineholms kommun i din digitala brevlåda.

Vad händer för mig som betalar med e-faktura eller autogiro?

Om du valt att betala dina fakturor via e-faktura eller autogiro, så kommer du att även i fortsättningen betala dina fakturor på det sättet. Om du har autogiro som aviseras via pappersfaktura och är ansluten till Kivra kommer fakturan nu i stället att skickas till din digitala brevlåda, men betalningen dras precis som vanligt.

Har du frågor?

Kontakta Ekonomi- och upphandlingsavdelningen

Mail: ekund@katrineholm.se

Telefon: 0150-570 77